Az idei Dakar népes hazai mezőnyéből kevesen értek célba Szenegálba,
mutatva, hogy nehéz terep volt, illetve sokadszor szemléltetve, hogy a technikai
sport nagy primadonna – kiszámíthatatlan, de ettől is szép.
Volt már úgy, hogy annyira fáradt, hogy amikor a munkahelyére vezet, csak
azért jut el oda, mert minden benne van a legbelsőbb memóriájában? Ha volt, még
akkor sem tudja elképzelni, milyen lehet a Dakaron versenyzők még egy könnyedebb
napja sem. Nyaralt már homokos tengerparton? És volt, hogy hirtelen megéhezve,
vagy megszomjazva mondjuk kétszázötven métert próbált már szaladva megtenni a
part melletti halsütőhöz? Ha igen, távoli elképzelése lehet, milyen lehet nyakig
érő homokban autóval teljesíteni a két hétig tartó versenyt.
Sajnálni senkit nem kell, mert a versenyzők maguk
vállalják a megmérettetést, ráadásul minden amolyan vészprogramba áll át
bennünk, miután megtörtént a gép átvétel. A karácsonyi bejglitől elnehezedve,
betompulva érkezik az ember a rajt helyszínére. Azt se tudja hol van nyilatkozta
Kis Sándor. Majd ahogy megtörtént a gépátvétel, minden fájdalom, nyavalygás,
probléma megszűnik. Csak a versenyre koncentrálsz. Fitt vagy. Aztán kiszállsz az
autóból, megint fáj mindened, jön az izomláz, fáradt vagy és nyűgös. Az idei
Dakar igen nehéz volt, ez bizonyítja, hogy sokan nem jutottak el a célnak
kijelölt rózsaszín-tó partjára. Önmaga a terep volt roppant nehéz, még
szerencse, hogy az útvonalat részletesen leíró itiner amiből a navigátorok
mondják, hogy három felkiáltójeles árok 700 méter jobbra! Az
pontosabb volt, mint a korábbi években. Ha 700 méternél még sincs itt ott az a
fránya árok, elül a kisördög a versenyző agyában, nem meri úgy nyomni a gázt s
ez komoly percveszteségeket okozhat, ráadásul bosszantó is. Az autósoknál a
Szalai-Bunkoczi páros ért csak be (29.), a motorosoknál Varga Ákos (60.), míg a
kamionosoknál Darázsi- (17.) és a Szobi- vezette (25.) egységek. A 2005-ben 18.
helyezést elért Palik László motorhiba miatt már Spanyolországban kiszállt, majd
az idei Dakaron a magyarok közül meggyőzően a legjobban teljesítő Kis Sándor,
Czeglédi Péter páros versenyének Paul Belmondo vetett véget. „Úgy terveztem,
hogy szépen elhaladgatunk a 30. hely környékén, aztán majd a három nagy
homokozós kivágjuk a rezet, mint tavaly is. Ez a három nap dönti el a Dakar
sorsát! Belmondo ettől a lehetőségtől fosztott meg minket” –foglalja össze Kis.
A filmsztár fia egyszerűen beleszaladt Kisék kocsijába, amelyik több, mint száz
métert pörgött a dűnék között. A szervizcsapat zsenialitásának köszönhetően
villám gyorsan új autót varázsoltak a baleseten sérült Nissanból, Kisék mégis a
hazatérés mellet döntöttek. A versenyző akkor is nyilatkozott: „ Varázsolni
sajnos még mi sem tudunk. Sérültek a bukócsöveink is, nem beszélve arról, amit
csak később vettünk észre, hogy a benzintankunk is már két centiméterrel
elmozdult az eredeti helyéről. Ez normál terepen nem okoz gondot, hiszen
biztonsági gumitankról van szó, melyet masszív acélváz rögzít. Viszont
vészhelyzet, ne adj isten egy újabb bukfenc esetén, belegondolni se merek, mi
történhetne. Egy szó, mint száz, nem szeretném, hogy benzinben égjünk el.
Hazamegyünk.” Ez a legszomorúbb szó, amit a versenyzőnek a cél előtt ki kell
mondania: Hazamegyünk. Kis mégis kimenti Belmondót, mert az embernek a
sivatagban nincs térérzete, ugyanis nincs egy tereptárgy, ami viszonyítási
pontnak szolgálhatna. Belmondo valószínűleg eltévedt és akkor tért vissza a
pályára. Kisék éppen egy nagy port felverő kamiont előztek, amikor a francia
beléjük szállt. „Azt nem hiszem hogy a kamion porában nem látott minket. Csak az
lehet, hogy a térérzéke elvesztése miatt karamboloztunk.” Pedig Kisék a utója
idén nagyon jó volt. Egy egyszerű mértékegységet vezettek be a versenyzők ennek
az egzakt mérése: hány kesztyű fogy el a Dakar alatt. Tavaly három párat
emésztett fel a szerelés. Idén a hat nap alatt még nem kellet cserélni, vagyis
szinte csak leporolni kellet a Nissant. „Minardink volt tavaly Ferrarink idén:
fél gázzal is jobban mentünk.” Vallja be Kis Sándor. „Ha rossz az autó, minden
bajod van: úgy érzed szorít a sisak, szomjas vagy, ráz az autó. Mint a
bokszolóknál: üsd a testét, fárad a fej! Ha jó minden, pihenten vágsz neki,
etapnak. Pont a baleset előtti estén gondoltam végig, hogy eddig minden szépen
ment, mint ha csak ujjgyakorlat lenne.” Jövőre ugyan úgy az elejéről indulhatnak
Szalaiék, Palikék és Kisék is az úgy nevezett prioritási rendszer miatt. „ Idén
hála a csapattárs, Palik Laci tavalyi jó eredményének mögötte a 19. helyen
rajtolhatunk, valószínű jövőre is elindítanak minket az első 30-ban. Ha
prioritásos vagy, az már jó.” Foglalta össze Kis. Mi jövőre is várhatóan sok
magyarnak drukkolhatunk, bár ez sok mindentől függ. Szalai Balázs, mint fontos
mint fontos körülményt a sikeres rajtoláshoz, a szponzorok hűségét is kiemelte.
Mivel a kimutatások szerint egyre népszerűbb a verseny a magyar közönség előtt,
nyilvánvaló hogy ez is könnyebb lesz.
|