Az új magyar sportkocsi, az új Audi TT Coupé
Tegnap este leleplezték az új magyar sportkocsit Berlinben. Az új TT persze csak annyira magyar, mint az elődje: ez is az Audi győri üzemében készül. A második generáció persze nem csak a gyártás helyét illetően követi a kitaposott utat. Az alapkoncepción, a formaterven és a motorválasztékon is látszik, hogy az Audi fejlesztői csak ott változtattak, ahol muszáj volt, és ez nem is meglepő. Egyrészt már megszokhattuk a márkától, hogy szívesen használja a bevált sablonokat, másrészt a TT első generációja is elég sikeres volt, és jól ismert alapszabály, hogy ami bevált, azon nem érdemes túl sokat változtatni.
A formaterv egyrészt igazodik a TT hagyományos sablonjaihoz, másrészt igyekeztek beilleszteni az Audi jelenlegi egyenarculatába, így a tervezőknek elég kevés mozgásterük maradt. A hangsúlyos, szögletes profilú, de körívre illeszkedő sárvédők, az elöl és hátul lefelé görbülő övvonal, a dinamikus tetőív, az óriási hátsó ajtó, de még a hátsó lámpák kialakítása is az első generációt idézi. Az egyenruhából a single-frame néven közismert, az orr alsó pereméig húzódó hűtőrácsot emelték át. Az egyetlen, többé-kevésbé eredeti részlet a kifelé szélesedő első fényszórópár, de nincs kétségünk afelől, hogy ezzel is találkozunk majd az Audi későbbi típusain.
Az arányok persze így is sokat változtak, ami elsősorban az ötös VW Golfból származó padlólemez méretnövekedésének köszönhető: az új TT 4,178 méter hosszú, azaz 137 mm-rel nyúlik túl az elődjén, és a szélesség is növekedett 78 mm-t - az új érték egész pontosan 1,842 méter. Igazából lényegtelen egy ilyen sportos kupénál, de a méretek növekedésével a csomagtartóban és a hátsó üléseken is több lett a hely. Alaphelyzetben 290 liternyi csomag szállítható a TT-ben, azaz 20-szal több, mint eddig, de az ülések lehajtásával 700 literig is növelhető a raktér térfogata.
A sajtóközlemény több helyen is említi az új típus kiváló stabilitását, ami érthető is, hiszen az előző változat pályafutásának elejét épp a bizonytalan úttartásból eredő botrányok árnyékolták be. A mérnökök tanultak a hibából, így a második TT-vel aligha lesznek hasonló problémák. Az első és legfontosabb stabilizáló tényező az új hátsó futómű, amelyet a VW Golfból, az Audi A3-asból és testvérmodelljeikből már jól ismerünk. A több lengőkaros szerkezet eleve sokkal jobb, mint a korábbi egyszerű, csatolt lengőkaros felfüggesztés, de ennyi nem volt elegendő az Audi mérnökeinek. 120 km/h felett a hátsó ajtóból előbújó szárnyacska segít fenntartani a hátsó futómű tapadását, de a TT-ben alapfelszerelés a mágneses elven működő aktív lengéscsillapítás is. Az első tengelyvonal elé szerelt motor persze így is orrnehézzé teszi az autót, de a tervezők ezt a jelenséget is igyekeztek tompítani: a vázszerkezet 69%-ban alumíniumból készült, de a hátsó rész nehezebb acél, így sikerült javítani a súlyeloszláson, ami a hosszabb tengelytáv miatt eleve jobbnak ígérkezett, mint az előző TT esetében. A végeredmény: az Audi le merte írni a sajtóközleményben, hogy a TT semleges viselkedése határhelyzetben is legfeljebb enyhe alulkormányzottságba csaphat át, azaz rosszindulatú kitörésekről szó sem lehet.
Az újítás szándéka a motorválasztékhoz érve láthatóan kifogyott a tervezőkből. Egyszerűen levettek a polcról két jól bevált motort, mellé egy hatsebességes kézi kapcsolású váltót, és az Audi A3-asból ismert összkerékhajtású erőátviteli rendszert, és betették az új karosszériába. A kisebbik motor - amely egyelőre csak elsőkerék-hajtással kombinálható - a VW Golf GTI-ből származó 200 lóerős, TFSI jelzésű, turbós négyhengeres. Ezzel a TT 6,4 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót, és legfeljebb 240 km/h-val haladhat. Az erősebbik a Golf R32 3,2 literes, 250 lóerős V6-osa. Ehhez már összkerékhajtás is jár, de ezzel együtt is 5,7 másodperc alatt gyorsítja a kupét 100 km/h-ig, és ez esetben már a végsebességet is elektronika korlátozza 250 km/h-ra.
Mindez persze csak a kezdet, hiszen később jön majd a kabrió változat, és nincs okunk kételkedni benne, hogy hamarosan bővül a motorválaszték, és az új modellben is elérhetővé teszik a villámgyors, félautomata DSG váltót. Összegzés, az új Audi TT Coupé egy igazi összvér.
Írta: viperking
|